Jak przygotować mieszkanie do sprzedaży
Doświadczeni pośrednicy w obrocie nieruchomością wiedzą, że sprzedać można każde mieszkanie i odwrotnie – można mieć problemy ze znalezieniem klienta nawet na najlepszy lokal. W czym tkwi sekret? Między innymi w odpowiednim przygotowaniu nieruchomości. Sprzedaż to marketing, a jego istotnym elementem jest zadbanie o wygląd produktu.
Klient kupuje oczami, to obiegowa prawda, powtarzana przez wszystkich handlowców i specjalistów od reklamy. Na poziomie bardziej psychologicznym możemy powiedzieć, iż przez oczy prowadzi droga do serca. Sprzedaje się emocjami. Dlatego warstwa wizualna jest tak ważna i odpowiednie przygotowanie mieszkania może zadecydować o tym, czy w ogóle ktoś się nim zainteresuje.
Powyższa zasada obowiązuje ze szczególną mocą w przypadku osób szukających mieszkania dla siebie. Jednak nawet inwestor jest podatny na tego typu działania, chociaż na pewno cechuje go większa świadomość oraz większy dystans. W końcu szuka sposobu na dobre ulokowanie wolnych środków, a nie realizuje swoich marzeń o własnym M. Mimo to odpowiednie przygotowanie lokalu pomaga zdobyć serce i portfel także inwestora.
Na czym polega przygotowanie mieszkania do sprzedaży? Chodzi o to, aby doprowadzić je do takiego stanu, żeby osoba odwiedzająca je po raz pierwszy:
- skupiła się na pozytywnych cechach i je zapamiętała,
- negatywne cechy uznała za mało istotne,
- poczuła się w nowym miejscu chociaż trochę jak w domu,
- dostrzegła potencjał tkwiący w danym lokalu.
Pierwszym, co należy zrobić, to pozbycie się starych sprzętów i wyposażenia. Nie oznacza to, że trzeba wynosić wszystko. Jedynie to, co wygląda źle i sprawi, iż pierwsze wrażenie będzie niekorzystne. Mowa tu nie tylko o meblach, ale też często warto pozbyć się starych, nieestetycznych zasłon. Ten zabieg dodatkowo doświetli pomieszczenia, zwiększając ich atrakcyjność wizualną.
Jeśli po takim czyszczeniu coś w mieszkaniu pozostało, należy to estetycznie porozstawiać. Aranżacja jest pod efekt, a nie pod codzienne życie, dlatego można tutaj kierować się innymi zasadami niż we własnym domu.
Po ustawieniu pozostałych mebli należy przystąpić do gruntownego sprzątania mieszkania. Szczególną uwagę trzeba poświęcić łazienkom, ubikacjom oraz kuchni. To miejsca, które odruchowo wywołują naturalny biologiczny “opór” u klienta. Muszą być idealnie czyste, pachnące, neutralne, nie noszące śladów eksploatacji przez poprzednich właścicieli.
Zależnie od stanu mieszkania, można też rozważyć jego pomalowanie. Odświeżenie ścian daje ogromny efekt przy niewielkim nakładzie środków i pracy. Tym bardziej, jeśli jesteśmy w stanie wykonać malowanie samodzielnie. Często ta prosta praca jest w stanie podnieść atrakcyjność mieszkania oraz cenę nawet o 20%.
Po takim odświeżeniu mieszkania można przystąpić do ewentualnego rozmieszczania dodatków. Jest to wskazane szczególnie w lokalach, w których brakuje wyposażenia. Koce, poduszki, kwiaty nie tylko ożywią wnętrza, ale też wywołają wrażenie przytulności. A właśnie o to chodzi – żeby klient w wyobraźni zobaczył, iż już tu mieszka i jest mu tu dobrze.
Powyższy zestaw technik określa się mianem home stagingu. Warto je wykonać nie tylko ze względu na odwiedzających lokal klientów – dzięki nim będzie też możliwe wykonanie dobrych zdjęć do ogłoszenia.