Jak sprzedać mieszkanie
Szykujesz się do sprzedaży mieszkania? Zapoznaj się z naszym poradnikiem, w którym zamieściliśmy garść sposobów na to, jak szybciej znaleźć klienta.
Podstawową sprawą jest trafne wycenienie mieszkania. Źle ustalona cena albo spowoduje, że na transakcji stracisz, albo sprawi, że nikt się nie zainteresuje twoją ofertą. Robiąc samodzielną wycenę, pamiętaj, iż jako właściciel masz złą perspektywę – będziesz miał tendencję do zawyżania wartości mieszkania. Po pierwsze dlatego, że jest twoje, po drugie dlatego, że chcesz zarobić więcej. Ta zasada działa na rynkach wtórnych wszystkich dóbr, wystarczy chociażby przejrzeć ogłoszenia sprzedaży samochodów (i, jeśli to możliwe, zestawić ceny ofertowe z cenami transakcyjnymi).
Z powyższych względów do wyceny mieszkania przystąp systematycznie, co pozwoli ci zminimalizować rolę emocji. Najprostsza metoda, stosowana także przez profesjonalnych rzeczoznawców, to metoda porównawcza. Sprawdź ogłoszenia sprzedaży lokali o podobnych parametrach, w podobnej lokalizacji i ustal analogiczną cenę.
Oczywiście na cenę wpływa dużo innych czynników. Jeśli masz problem z ustawieniem odpowiedniej stawki, rozważ skorzystanie z usług rzeczoznawcy lub pośrednika w obrocie nieruchomościami.
Druga najistotniejsza sprawa to wybór kanału sprzedaży. Najpopularniejszy obecnie to serwisy z ogłoszeniami. Nie jest to zły wybór – z takich stron korzysta większość zarówno sprzedających, jak i kupujących. Dlatego potencjalnie ma się tam dostęp do bardzo dużego grona klientów. Przeszkodą jest to, że oferta może tam “zniknąć” pośród dziesiątek, a nawet setek innych, podobnych ofert. Kolejne kroki opisane w tym artykule mają na celu uniknięcie takiej sytuacji.
Specjaliści od marketingu od wielu lat powtarzają, że dobre treści są kluczowe w procesie sprzedaży. Dotyczy to także sprzedaży mieszkań. Dobra treść, to tekst nie tylko poprawnie napisany, ale, przede wszystkim, w przejrzysty sposób dostarczający wszystkich istotnych informacji. Dlatego musisz poświęcić czas na odpowiednie zredagowanie ogłoszenia. Zawrzyj w nim wszystko to, co może być istotne dla klienta – opis rozkładu pomieszczeń, standardu wykończenia, okolicy, dostępu do infrastruktury itp.
Zwróć też uwagę na sposób prezentacji mieszkania. Nie zalecamy popadania w przesadę, jednak warto całość napisać tak, aby zachęcała. To najłatwiej osiągnąć odwołując się do emocji kupującego. Umieść więc w opisie chociażby określenia wywołujące pozytywne uczucia, jak np. przytulny, ciepły, luksusowy.
Druga, równie ważna, część anonsu to zdjęcia. Tu również swoje trzy grosze mają specjaliści od marketingu – jeden obraz wart więcej niż tysiąc słów. Nie do końca jest to prawdą, bo obrazy nie zastąpią słów. Są za to ich doskonałym uzupełnieniem. Jesteśmy wzrokowcami, więc dane w tekście są istotne, lecz nie będą na nas działały tak mocno jak powinny, jeśli nie uzupełnimy ich zdjęciami. Klient nie zawsze będzie potrafił (i chciał) wyobrażać sobie, jak może wyglądać opisywane mieszkanie. Pokaż mu je! I pamiętaj, aby zrobić to dobrze – zdjęcia muszą być wykonane tak, by prezentować lokal jak najkorzystniej. Ale to już temat na oddzielny poradnik.